Szanowny Panie Profesorze,
Warunki działalności organizacji pozarządowych (w dotychczasowym znaczeniu) w
świetle ustaw o działalności pożytku publicznego i wolontariacie z dnia 24
kwietnia 2003 r., oraz przepisów wprowadzających ustawę o działalności lobbingowej
(projekt z dnia 13 marca 2003 r.) zmienią i zróżnicują organizacje pozarządowe,
doprowadzą do ograniczenia możliwości działań środowiskowych, które skupione w
porozumieniu "Łazienki Królewskie" związki i stowarzyszenia twórcze prowadzą .
Kryteria uzyskiwania przez organizacje pozarządowe statusu organizacji pożytku
publicznego oraz związanie istotnych uprzywilejowań wyłącznie z tym statusem
może być kwestionowane co do zasadności i zgodności z Konstytucją (zasada
równości w państwie prawnym).
Wszystkie organizacje pozarządowe zajmujące się działalnością społecznie użyteczną, a nie
działające w celu osiągnięcia zysku, zostaną bezzasadnie zróżnicowane co do
swoich praw i obowiązków bez względu na zakres działalności, cele lub formy
działalności, czasami wyłącznie w związku z zaszłościami historycznymi czy
możliwościami proceduralnymi (formalnymi) lub finansowymi. Przykładowo, szereg
fundacji ma zastrzeżone w statucie przez założycieli niezmienialność celów,
form lub treści statutów i tym samym nie będą one mogły dostosować swoich
statutów, celów lub form do wymogów ustawy- nowej klasyfikacji, pojęć,
procedur, a sądy rejestrowe będą, od strony formalnej stosować wymogi ustawy
odmawiając wpisu .Uzyskanie statusu organizacji pożytku publicznego wiąże się z
wpisaniem do KSR "informacji o spełnianiu wymagań" lub wpisem organizacji do
KSR, Utrata tego statusu następuje "z chwilą wykreślenia z urzędu lub na
wniosek KSR informacji o spełnianiu wymogów". W związku z tym, że ze statusem
organizacji pożytku publicznego wiąże się uzyskiwanie lub utrata istotnych
uprawnień (zwolnień od podatków i innych opłat i inne) a kryteria zawarte w
art.20 są w znacznej mierze nie formalne ale związane z dyskrecjonalną oceną zadań
publicznych, rozmiarów i zakresów działalności pożytku publicznego, przeznaczania "dochodów" kalkulacjami kosztów.
Powierzenie tych ocen sądowi rejestrowemu i procedurom rejestrowym w postępowaniu
nieprocesowym może skutkować poważnymi konfliktami dla organizacji
pozarządowych a nawet rodzić podejrzenia korupcjogenności.
Niebezpieczeństwa dla stowarzyszeń i związków twórczych
upatrujemy również w ustawie o lobbingu (projekt z dnia 13.03.2003r.)
Zgodnie z ustawą (art..5) lobbingiem jest każde działanie zmierzające do wywarcia wpływu
na organy władzy w celu uwzględnienia w podejmowanych rozstrzygnięciach racji
i interesów określonych grup społecznych lub zawodowych, m.in. w stanowieniu prawa, kształtowaniu kierunków
polityki państwa itd. Lobbingiem jest uczestniczenie w spotkaniach z osobami
pełniącymi funkcje publiczne, pracownikami urzędów, radnymi, posłami i
senatorami, przedstawiania projektów aktów prawnych i innych dokumentów w celu
podjęcia tzw. inicjatywy legislacyjnej, zgłaszanie propozycji lub wniosków o
wydanie określonych rozstrzygnięć, przedstawianie raportów i ekspertyz
zawierających szczegółowe propozycje rozwiązań, wyrażanie opinii wobec
przygotowanych przez władze rozstrzygnięć lub aktów prawnych. Zgodnie z ustawą
taka działalność jest dopuszczalna po dokonaniu wpisu do rejestru podmiotów lobbingowych
w MSWiA, a z kolei prowadzenie takiej działalności bez wpisu jest karane przez
Ministra karą do 25 tys.zł.
Oznacza
to, że podmioty, które statutowo mają określone cele działalności społecznej i
zajmowały się dotychczas działalnością związaną z przedstawianiem racji swoich
członków- grup zawodowych wobec władz publicznych, nie będą mogły tego czynić
bez rejestracji w MSWiA.
Zwolnienie (art.3) spod działania ustawy następuje tylko dla organizacji pozarządowych i
tylko w zakresie w jakim prowadzą one działalność pożytku publicznego - a więc
dla tych, które nie są organizacjami środowiskowymi i nie prowadzą żadnej
działalności w celu osiągnięcia zysku .
Wnioskujemy o wystąpienie przez Biuro Rzecznika Praw Obywatelskich o nowelizację już obowiązującej ustawy
i poprawki do projektu przygotowywanej, jako dyskryminujące stowarzyszenia i
związki twórcze, jako stwarzające realne możliwości kontroli przez państwo ich
działalności, co może w niedalekiej przyszłości doprowadzić do ich likwidacji.
Jest to naruszenie konstytucyjnej równości obywateli wobec prawa.
Łączę wyrazy szacunku
Jerzy J. Biernat
Prezes Związku
Polskich Artystów Plastyków
Opracowała: Krystyna Mokrosińska, Prezes SDP
|